top of page

לשתות "עד דלא ידע"? כל מה שהורים צריכים לדעת לקראת מסיבות הפורים



פורים בפתח ועבור בני נוער רבים, כבר מכיתה ז', הציווי המקראי "לשתות עד דלא ידע" מהווה צו

חברתי והופך את החג לטקס החניכה לשתיית אלכוהול.

ידוע זה מכבר שבני נוער אינם שותים אלכוהול בגלל הטעם (וודקה אינו משקה טעים) וגם לא בגלל סקרנות (שעוברת לאחר ההתנסות הראשונה או השניה). בני נוער שותים בגלל לחץ חברתי, "פוזה", וסיבה לא פחות משמעותית - כדי לייצר פתיחות ואינטימיות. יכולת שאובדת ככל שהשיח עובר לרשתות החברתיות, מאחורי מסכים וללא קשר עין

השתייה לרוב תתרחש לפני המסיבה כאשר מדובר במסיבות במועדונים, בהם לא מוכרים משקאות אלכוהוליים. ב"בית ריק" (ריק מהורים הכוונה) השתייה תתרחש לאורך כל הערב.

באחד הישובים במרכז הארץ, בדרך למסיבת יום שישי, עלתה לאוטובוס חבורת נערים בני 13, לאחר ש"תדלקו" ב - 4-5 כוסות וודקה. הנערים היו שיכורים, הנהג דחס לאוטובוס 70 ילדים (בעוד שבאוטובוס כ - 50 מקומות ישיבה) והחבורה העליזה יצאה לנסיעה של כ - 40 דקות לכיוון המועדון שנמצא בראשון לציון. בדרך לשם הקיאו מספר נערים ואחרים הפכו לאלימים עד שנהג האוטובוס נאלץ לעצור את הרכב ולהזמין אמבולנס שיפנה את אחד הפצועים לחדר מיון.

הסכנה לא מסתיימת עם הירידה מהאוטובוס. אמנם מאבטחי המסיבה לא יכניסו ילדים עם בקבוקי משקה, ואלכוהול גם לא יימכר במסיבה עצמה, אך במועדון בצפון הארץ, אליו הוזמנו ילדים בכיתות י-י"ב, הגיעו גם לא מעט בנות צעירות בכיתה ז'. אלא הפכו ל"טרף קל" עבור השמיניסטים, שתחת השפעת האלכוהול נגעו בבנות, מיששו וכפו עליהם התגפפויות והתנשקויות.

במסיבה אחרת אשר התקיימה בבית תועד האירוע ע"י אחד הנוכחים, הועלה לאינטרנט ומשם הגיע לאתר פורנוגרפי בינלאומי.

אז למה לשים לב ומה אנו יכולים לעשות:

בררו לאן ועם מי הם יוצאים - הקפידו על כך שהילד משאיר לכם טלפונים של לפחות 2 חברים עימם הוא יוצא (ורצוי גם של הוריהם).

גילאי הילדים במסיבה - מסיבות רבות מיועדות לגילאי תיכון אך לא ימנעו מלהכניס גם ילדים בכיתה ז'. יש לבדוק על ההזמנה שהילד קיבל (באינסטגרם, ווטסאפ, סנאפצ'ט, פייסבוק) מה טווח הגילאים המוגדר למסיבה.

התעניינו בשעת החזרה שלהם ואיך הם מתכוונים לחזור - הציבו שעת גג שבה הילד חוזר וישן בבית. אין לאפשר שינה מחוץ לבית בערב של מסיבה. זה מתכון טוב לשהייה במסיבה עד אור הבוקר, שוטטות שיכורים ברחוב ועוד.

ההסעה - במסיבה עצמה לא מוכרים אלכוהול. הילדים יודעים זאת ולכן "מתדלקים" לפני וכבר להסעה עולים שיכורים. חלקם שותים באוטובוס, מקיאים ונוהגים באלימות. לאוטובוס עצמו ידחסו יותר ילדים מהמספר החוקי. העדיפו להסיע את הילד למסיבה וממנה.

תמונות וסרטונים - זהו דור שמתעד את עצמו גם במצבים מביכים ומשפילים. התמונות מופצות ברחבי האינטרנט ונשארות שם לעד. הנחו את הילדים להימנע מלהעלות תמונות בזמן האירוע ולהמתין למחרת על מנת להחליט אם כדאי להעלות את התמונה או לא. סיום האירוע - ילדים מספרים להוריהם שהם ישנים אצל חברים בליל המסיבה על מנת שיוכלו לבלות עד מאוחר. הקפידו להנחות את הילד על שעת חזרה הביתה. במידה והוא חורג ממנה הוא מתקשר (ולא מסמס). בכל מקרה לא ישנים אצל חברים בערב מסיבה.

בדקו אם הם מתכוונים לשתות אלכוהול והעבירו מסר ברור בנושא - המסר לא קשור למה יקרה במבחן המציאות אלא למה שאתם חושבים שנכון בשביל הילד. כאשר יש מסר ברור אז גם אם הילד "חוצה" את המסר הוא חוצה אותו קצת. המסר הוא - אתה לא שותה! ילד לא יודע לשתות שתיה מבוקרת ואי אפשר לסמוך על כך שלנוכח הלחצים החברתיים ישתה במידה.

בדקו איך הם מתכוונים לסרב אם יציעו להם סמים - סמים זה לא חוקי. במקרה הזה אתה לא "הולך נגד הזרם" אלא אתה קם ויוצא מהנחל.

הפגינו נוכחות - צרו קשר עם הורים נוספים או סיירת הורים, ודאגו להיות באזור ההסעות שם הילדים כבר "מתדלקים" וברחבת המסיבה שם הילדים יוצאים "שפוכים" מאלכוהול. במידת האפשר, צרו קשר עם מארגן המסיבה והיו נוכחים במסיבה עצמה. ילדים שותים פחות בנוכחות מבוגרים.

היו ערים כאשר הם חוזרים - ילדים שיודעים שהוריהם יהיו ערים שותים פחות. חבקו אותם, הריחו אותם, הביטו להם בעיניים. כך תקבלו מידע רק על שיתרחש בבילוי.

כאשר המסיבה בבית:

סכמו בבירור את פרטי המסיבה - מומלץ גם להעלות על הכתב בסיכום עם הילד: מי מוזמן, כמה מוזמנים, אילו משקאות יוגשו, אילו חלקים של הבית עומדים לטובת המסיבה. קבעו מה תהיה התוצאה במידה והילד יחרוג מהסיכום.

מבוגר תורן - סכמו עם הילד על מבוגר אחראי (אח גדול - אם אפשר לסמוך עליו, שכן, הורה, סבא/סבתא) אשר מגיעים במהלך המסיבה לבקרה. הם לא חלק מהמסיבה וזוהי אינה הפתעה עבור הילד. הדברים מסוכמים מראש.

זכרו שהגשת משקאות אלכוהוליים לקטינים אסורה על פי חוק גם אם הם הוגשו ללא ידיעת ההורה וללא נוכחותו.

חג שמח!


bottom of page