top of page

איך לדבר עם ילדים על סיגריות אלקטרוניות

ווייפ (vape) וסיגריות אלקטרוניות הפכו לסם הפופלרי ביותר בקרב ילדים.


מה זה וייפינג (vaping) - שאיפת תרסיס המיוצר במאדה אלקטרוני באמצעות חימום המרכיבים הנוזליים שלו. לרוב המרכיבים הם ניקוטין, כימיקליים

בטעמים, לעיתים גם מריחואנה.

כלי האיוד מגיעים בצורות וגדלים שונים ובחלקם ניתן לווסת את רמות הניקוטין, הטעם וטמפ' החימום. חלקם חד פעמיים ואחרים ניתנים לשימוש ארוך טווח. לעיתים הם נראים כמו דיסק און קי, סיגריה, וכאלה שניתן להחביא כמו עיפרון או מחק. ניתן לטעון אותם באמצעות כבל USB.

סיגריות אלקטרוניות מגיעות באלפי טעמים ועם שמות אטרקטיביים שילדים אוהבים. הטעמים מטשטשים את הטעם המר של הניקוטין ויתר הכימיקלים והופכים את פעולת השאיפה לקלה יותר וטעימה. טעמים כיפיים כמו סוכריות גומי או צמר גפן לרוב מזכירים לילדים חוויות ילדות חיוביות ונתפסות כנטולות נזק. גם נוצרת סקרנות לנסות עוד ועוד טעמים

כמות הניקוטין משתנה ובמקרים מסויימים אף עולה על זאת של סיגריה.


מה מושך בזה?

קל להחביא את זה, זה מגניב ונתפס כנטול נזקים. השאיפות נותנות תחושה חיובית קצרה וסחרחורת שחלק מהמשתמשים נהנים ממנה.

כמויות הניקוטין הגבוהות ממכרות כבר אחרי


הסיגריה הראשונה, חלקם גם עושים "פעלולי וייפ" כמו יצירת צורות מהעשן או נשיפתו דרך האזניים.



מה הסכנות?

בטווח הקצר: שיעול וצפצופים בנשימה, כאבי ראש, שינויים במצב רוח, הקאה וסיכון למחלות ריאה חמורות. בנוסף, מחמיר בעיות קשב וריכוז ויכולות ויסות רגשות (אימפולסיביות)

לניקוטין השפעות שליליות על מערכת הדם והלב. והוא ממכר במיוחד בתקופת התפתחות המוח (עד גיל 24). מעלה דופק ולחץ דם ומגביר את הסיכון להתקפי לב, אסתמה, דלקת ריאות. כמויות גבוהות של ניקוטין עלולות לגרום להרעלת ניקוטין אשר במקרים חמורים עלולים להוביל לעילפון, סחרחורות, הקאות ואובדן הכרה.

כתוצאה מפעולת אידוי הטעמים המלאכותיים, מופקות מתכות וחומרים מסרטנים אשר שוקעים בכלי הדם והריאות וגורמות למחלות ריאה ופגיעה במערכת החיסונית.


בשנה האחרונה מתו כ - 70 צעירים בארה"ב כתוצאה ממחלת ריאות חריפה שהתפתחה בעקבות עישון סיגריות אלקטרוניות


אז מה עושים?


הכירו את העובדות ושתפו בהם את ילדיכם


צרו הזדמנויות לשיחה ועשו שימוש בשאלות פתוחות: *מה דעתך על סיגריות אלקטרוניות?* דונו איתם ברווחים והמחירים של השימוש. תנו להם תשובות אמינות ומבוססות על עובדות ולא הפחדות. שימרו על רוגע.


נסו להבין למה - *ממה אתה נהנה? איך זה גורם לך להרגיש?*


הבהירו את הציפיות שלכם ולמה אתם מצפים שלא ישתמשו. **פרגנו להם **על דברים חיוביים אשר הם משתמשים בהם כדי להירגע או לספק את הסקרנות שלהם


תרגלו איתם מצבים שבו חברים מציעים להם ואיך הם אומרים לא


היו דוגמא אישית להימנעות מעישון. כל עישון.

bottom of page