top of page

איך לגדל ילד שקורא ספרים



בעידן של דימויים, התחושה לעיתים היא שהסבלנות למילה הכתובה יורדת. כמו הרבה ערכים והתנהגויות, ככל שהן מוטמעות בגיל מוקדם יותר, כך הסבירות שהן יהפכו להרגלים, גבוהה יותר. תחילה, למה בכלל להשקיע בילד שקורא? ספרים (בניגוד לצפייה בסרטונים ביוטיוב) מפתחים שלוש יכולות משמעויות אצל ילדים: דמיון, קשב וריכוז ודחיית סיפוקים.

בניגוד לצפייה בסרטונים ברשתות החברתיות, בהם הילד מוצף בגירויים, צבעים, וצלילים, הקריאה מחייב את הילד לדמיין. דמיון היא אחת הפעולות החשובות ביותר להתפתחות תקינה. הקריאה מחייב את הילד לעקוב אחרי רצף של אירועים וכך מפתחת את היכולות הקשב והריכוז ובנוסף הקורא לא יודע מה יקרה בסוף - והנה לנו דחיית סיפוקים.

בניגוד לכך, מעבר לויזואליות של הסרטים, הם לא דורשים ריכוז והרצה קדימה תגלה את הסוף.

להלן מספר טיפים אשר יסייעו לכם לטפח את האהבה לקריאה אשר יכולה לשרת את ילדכם לכל החיים:

קריאה כערך משפחתי - דוגמה אישית חזקה יותר מכל מסר מילולי. בקרו עם הילדים בספרייה, בחנויות ספרים, ובחנויות לספרי יד שניה. הפכו את זה לטקס מהנה מגיל צעיר.

ספרים דיגיטלים - מחקרים בארה"ב הראו שיותר ממחצית מהילדים קוראים ספרים דיגיטליים לפחות פעם בשבוע. הקפידו שהספר נקרא מטבלט או קורא דיגיטלי אחר ולא מהסמארטפון בו המסך קטן יותר והסיכוי להסחות בדמות התרעות והודעות גבוהה בהרבה.

לכו על קלסיקות - קלסיקות נקראות כך כי קוראים אותם דור אחרי דור. נסו לחבר את ילדכם לספרים שאתם אהבתם כשהייתם בגילם כמו ג'ינג'י, ציון ובתיה, יעל ואני ועוד.

ספר הוא ספר - אם הילד התאהב בסופרת מסוימת זה בסדר אם ירצה לקרוא רק את ספריה, כך גם לגבי סדרות וז'אנרים כמו סיפורי בלשים, פנטזיה, מדע בדיוני, קומיקס ועוד. אל תתעקשו בהכרח על מה שאתם מגדירים כאיכותי.

המשיכו להקריא בקול רם - לרוב ההורים זה בא באופן טבעי בגילאי הטרום קריאה. המשיכו עם זה גם בגילאים מאוחרים יותר. ילדים נהנים מזה יותר ממה שאתם חושבים. גם אם זה אומר שצריך להקריא את אותו ספר אהוב מאות פעמים. הילד יזכור את הקירבה שנוצרת ביניכם ולא רק את הסיפור.


bottom of page