top of page

לדחות את גיל השימוש - למה זה כדאי?

עודכן: 29 בנוב׳ 2022


בזמן שבכירי עמק הסיליקון מציבים מגבלות נוקשות על ילדיהם בנושא זמן מסך, נראה שבארץ המגמה הפוכה. ישראל נמצאת במקום ראשון בעולם בגיל מתן סמארטפון לילדים (גיל 8) בעוד באירופה הגיל הממוצע הוא 10 ובארה"ב 12.


למה מומלץ לדחות את גיל הסמארטפון


תנו לילדים להיות ילדים

מחקרים עדכניים מראים שליישומים בסמארטפון יש את הפוטנציאל ליצור את אותן תגובות מוחיות המתרחשות כאשר עושים שימוש באלכוהול וסמים או כשמהמרים. תקופת הילדות משתנה ולעיתים קרובות הטכנולוגיה גוזלת מילדים את האפשרות להיות ילדים. ילדים רבים מעדיפים את הנוחות של להישאר מאחורי מסך על חשבון מפגש חברתי פנים אל פנים. כך הם מאבדים את האפשרות לפתח מיומנויות רגשיות וחברתיות אשר ללא ספק יידרשו להם גם בעולם העבודה העתידי.


פיתוח יכולות שפה וחשיבה

שנות בית הספר היסודי מפתחות את הבסיס להישגיו האקדמיים של הילד. מחקר ארוך טווח של ארגון הבריאות האמריקאי ב-21 ערים שונות, שכלל ראיונות וסריקות מוחיות של 11 אלף ילדים בין גיל 9-10, מציג כבר עכשיו שינויים מוחיים משמעותיים בין ילדים שעושים שימוש בסמארטפון, טבלטים ומשחקי וידאו לבין כאלה שלא. ילדים שבילו מעל שעתיים ביום בצפייה במסך קיבלו ציונים נמוכים יותר במבדקי שפה וחשיבה. מחקרים נוספים הראו שעצם הנוכחות של סמארטפון ליד הילד עשוי להביא לירידה ממוצעת של 10% בציוניו.


פגיעה בשינה

הנוכחות של הסמארטפון פוגעת במספר שעות השינה ובאיכות השינה של הילד. ילדים רבים מדווחים על קושי להניח אותו בצד, חלקם מתעוררים באמצע הלילה מהודעות  שהם מקבלים מחבריהם וממשיכים להתכתב. בנוסף אור המסך מעכב את הפרשת המלטונין, הורמון השינה, שמיוצר בחשיכה. חוסר שינה הוא גורם מוביל לבעיות בריאותיות והתפתחותיות אצל ילדים כמו השמנה, דיכאון, עיכוב גדילה, בעיות קשב וריכוז ואלימות.

עלייה ברמת הדיכאון ופגיעה בתחושת האושר

לילדים אין עדיין את המיומנויות הנדרשות כדי להתמודד עם מגוון המניפולציות בהם עושים שימוש אפליקציות שונות. ההשוואה החברתית שהיא מנת חלקם של האנשים הפעילים ברשתות החברתיות מייצרת תחושה שהם תמיד מפספסים משהו שמתרחש במקום אחר, לצד התחושה שחייהם האישיים משעממים ביחס לאלה של חבריהם. מחקר של ארגון הבריאות האמריקאי הראה ששימוש כבד ברשתות חברתיות בקרב צעירים נמצא בהתאמה לעליה בשיעור הדיכאון. לזה מתווספות ההתראות הבלתי פוסקות המתקבלות בסמארטפון ומגבירות את רמת הורמון הקורטיזול במוח הגורם למתח ומעלה את הסיכון להפרעות חרדה.


בריונות

שליש עד חצי מהילדים סובלים מרמה כלשהי של בריונות ברשת. יותר מתבגרים עלולים לנסות להזיק לעצמם כתוצאה מפגיעה שחוו ברשת מאשר מפגיעה שמתרחשת פנים אל פנים. ילדים רבים מדווחים שלא ישתפו את הוריהם במקרה שנפגעו. מחקר של איגוד רופאי הילדים האמריקאי בקרב כ-5,000 ילדים בכיתות ג'-ה' מצא שלילדים עם סמארטפון יש סיכוי גבוה משמעותית להיפגע מבריונות ברשת מאשר לילדים ללא סמארטפון. הסיבה המשוערת היא הזמינות הגבוה יותר של אפשרויות הפגיעה והפגיעות האופיינית לגיל.


חשיפה לתכנים מיניים לא מותאמים

בעוד מיניות של ילדים מאופיינת ברוך וחום ומתפתחת באמצעות חקר עצמי, הגישה החופשית לאינטרנט חושפת את הילדים למיניות רוויית תשוקה ואלימות אשר בגילאים צעירים יכולה להיחוות כפגיעה מינית טראומטית. בנוסף, לא מעט אפליקציות הן פתח לעברייני מין האורבים באמצעותן לילדים


מה עושים?

הפתרון הראשון במעלה הוא לדחות ככל האפשר את הענקת הסמארטפון לילדים. זה קשה כאשר כל הילדים בכיתה אוחזים במכשיר חכם ורק הילדים שלנו לא, ובכל זאת חשבו על זה שאתם מצילים אותם, את הבריאות הפיזית והנפשית שלהם.


איך עושים את זה


שלב א':

מנו וועדת מסכים שכבתית. קבוצת הורים אשר מחוייבים לנושא ומעוניינים לקדם אותו. לעיתים יש נטייה לצפות מהנהגת ההורים לעשות זאת - זה לא תפקידה וחבריה הם לא בהכרח ההורים אשר מעוניינים לקדם מהלך כזה.

כוועדת מסכים גבשו ביחד עם ההנהלה מדיניות שימוש בטלפונים בבתי הספר. ע"פ חוזר מנכ"ל משרד החינוך בבתי ספר יסודיים אין לעשות שימוש בטלפונים ניידים בשיעורים ובהפסקות. ריתמו את הנהלת בית הספר למהלך על מנת למנוע מצבים בו המורה פותחת קבוצות ווסטאפ עם התלמידים או לחלופין מקיימת פעילות כיתתית הדורשת שימוש בטלפון.

בהמשך יהיה עליכם לרתום לכך גם את מדריכי תנועות הנוער/חוגים ולהסביר להם שבשכבה הזאת אין סמארטפונים ולכן אין לתקשר עם הילדים באמצעות ווטסאפ ורשתות חברתיות.


שלב ב':

העבירו בקרב כל הורי השכבה סקר מקוון (אפשר באמצעות google forms) על מנת למפות את מספר הטלפונים שיש בשכבה. נוסח מומלץ:

כחלק מתוכנית חינוכית לתלמידים לשימוש נכון במסכים וטכנולוגיה אנחנו רוצים לקבל תמונת מצב לגבי הכיתה על מנת להתאים את התוכנית.

נשמח אם תוכלו לכתוב לנו:

1. האם לילדכם יש סמארטפון לשימושו האישי?

2. אם לא - האם הוא מתוכנן לקבל סמארטפון במהלך השנה הקרובה?

שלחו את הקישור לסקר בקבוצת הווטסאפ. להורים אשר לא מילאו שילחו להם באופן אישי ואף צרו קשר טלפוני עימם.

כשליותר משליש מהכיתה יש כבר סמארטפון סיכויי הצלחת המהלך יורדים משמעותית ולכן מומלץ להתחיל כבר בכיתה א'.


שלב ג':

הזמינו את כל הורי השכבה/בית הספר להרצאה שמטרתה להסביר מדוע מומלץ לדחות את גיל מתן הסמארטפון, מה ההבדל בין סמארטפון לבין חשיפה למסכים אחרים, אילו פתרונות ביניים קיימים וכיצד ניתן להתמודד עם הלחצים החברתיים והרצונות של הילד.

לקראת ההרצאה וודאו שוב שההזמנה הגיע לכל אחד מההורים באופן אישי (הזמנות אשר נשלחות בקבוצות הווטסאפ נאבדות בין עשרות ההודעות אשר זורמות שם במהלך היום והורים רבים מפספסים אותן)

אל תבזבזו זמן ואנרגיה על הורים שהחליטו לתת סמארטפון לא משנה מה. אנחנו יכולים להשפיע על הורים שיש להם סימני שאלה ומתלבטים.

שלב ד':

לאחר ההרצאה, לצורך הצהרת כוונות משותפת וחיזוק כוחה של הקהילה חיתמו על כתב התחייבות שבו מצהיר כל הורה שהוא דוחה את גיל מתן הסמארטפון בשנה לפחות ושאם ייתן לילדו סמארטפון יעדכן את הורי הכיתה.

מטרת ההתחייבות אינה "להעמיד בפינה" הורים אשר נותנים סמארטפון אלא לייצר מחוייבות קהילתית ולאפשר להורים אחרים להיות מעודכנים על המצב בשכבה לא רק דרך ילדיהם.


שלב ה':

תחזקו את המהלך. מידי פעם שלחו פריטי מידע חדשים, ציוני דרך וחיזוקים למהלך


התמודדות עם טענות שכיחות:


טענה: לאחיו הגדול גם נתנו בגיל הזה אז איך לא ניתן לו?

תשובה: אנחנו נותנים מענה לכל ילד בהתאם לצרכים שלו ולמה שאנחנו חושבים שנכון לו. לעיתים אנחנו עושים טעויות עם אחים גדולים יותר וזאת לא סיבה לחזור עליהן.

בנוסף, הטכנולוגיה כל הזמן מתפתחת ולכן מה שאנחנו יודעים היום על הסאמרטפון זה לא מה שידענו לפני כמה שנים. היום אנחנו מבינים שזה גיל מוקדם מדי לקבל סמארטפון.


טענה: אני חושש לביטחון של הילד שלי . באמצעות הסמארטפון אני יכול ליצור איתו קשר ולדעת איפה הוא נמצא

תשובה: קיימים היום טלפונים בטוחים זולים בהרבה אשר מאפשרים שיחות יוצאות ונכנסות, איתור מיקום והודעות SMS. זה כל מה שילד צריך בגיל הזה.

קיימים גם שעונים חכמים עם אותןהפונקציות המתאימים לילדים

אם כן החלטת לתת לו סמארטפון לצרכים האלה, הקפד להגביל כל הורדה או שימוש באפליקציות אחרות והדגישו לילד שהטלפון הוא שלכם, הוא מקבל אותו רק כשהוא יוצא מהבית לצרכיי תקשורת.


טענה: אבל יש קבוצול ווטסאפ של החוגים שהוא לא יכול להיות בהם בגלל זה

תשובה: אפשר להחליט על סמארטפון ביתי עם ווטסאפ שמשרת את בני הבית שעדיין אין להם טלפון אישי או שהחיבור לקבוצות יהיה באמצעות הווטסאפ של ההורים


טענה: מה עם משחקים שאני כן מאפשר לו לשחק בהם בטלפון

תשובה: בשביל זה לא צריך סמארפון. מספיק טבלט ביתי שגם להורים יש גישה אליו ולא ניתן לעשות בו שימוש בווטסאפ


טענה: אני מונע ממנו להיות חלק מהקידמה

תשובה: קידמה מטרתה לקדם למקום טוב. סמארטפון זאת לא קידמה - זאת עיסקה. באמצעות הווטסאפ קל יותר לתקשר עם אנשים אך המחיר של זה היא ירידה ביכולות אמפתיה ותקשורת. באמצעות הוויז קל יותר להגיע ממקום למקום אך המחיר הוא ירידה ביכולת תפיסה מרחבית.

בעסקה הזאת אנחנו צריכים לשים לב שאנחנו מרוויחים יותר ממה שאנחנו משלמים. אין שום מחקר שמראה שדחיית גיל מתן הסמארטפון פוגעת ביכולות הטכנולוגיות של הילד אך רובם המוחלט של המחקרים מראה את יתרונות דחיית גיל מתן הסמארטפון.






bottom of page