top of page

איך לדבר עם תלמידים על מריחואנה

עודכן: 26 באפר׳ 2020

אנו חיים בתרבות שוחרת גראס. הוא פופלרי בסדרות טלוויזיה (עספור, מטומטמת), 75% מהשירים האמריקאים עוסקים בו, נשיאי ארה"ב אובאמה וקלינטון התרברבו בהתנסויות שלהם בתקופת הלימודים (אם כי קלינטון הדגיש שהוא לא לקחת לריאות :)), עוד ועוד מדינות ברחבי העולם המערבי הופכות אותו לחוקי וגם אצלנו, במערכת הבחירות האחרונה, נושא הליגליזציה כיכב בקמפיינים השונים ובראשם המצע של מפלגת "זהות" ומשה פייגלין העומד בראשה. ובנוסף לזה השיח הציבורי המתנהל סביב המריחואנה הרפואית.


בקרב בני נוער יש ריבוי תפיסות מוטעה בנוגע למריחואנה. וכשמוסיפים לזה תחושת בדידות וריקנות המאפיינת את חייהם של מתבגרים רבים בעולם המסכים, הזמינות והקלות של השגת החומר לצד עומס לימודי בעולם הישגי - המריחואנה, אשר בעיקרה מרחיקה את המשתמש מהרגשות שלו, הופכת להיות מפתה אף יותר.


לצד זה קיימת לא מעט בורות ובלבול בקרב הורים ואנשי מקצוע לגבי הנזקים הייחודים שיש לסם על מוח מתפתח לעומת מוח של אדם מבוגר.


עקרונות ביצירת שיח אפקטיבי עם בני נוער בנושא מריחואנה


מה לא:

  • אל תדברו במונחים של אסור או מותר, טוב או רע - זה מייצר התנגדות.

  • הביעו עמדה אישית אבל הימנעו מהטפות, שיפוטיות ופטרונות.

  • הימנעו מהצגת תמונה חד ממדי, דרמתית ומגמתית. זה גם כן מייצר חשדנות והתנגדות.

  • אתם לא חייבים לנדב מידע על עצמכם אבל אם תשאלו - ההמלצה שלי, אל תשקרו.


מה כן:

  • אמנם מטרת העל היא למנוע ולצמצם שימוש אך מול עוצמת המסרים, זמינות החומר והיקפי השימוש אנחנו צריכים לסמן לעצמנו גם מטרות ריאליות יותר. מטרה ריאלית היא מזעור הנזק בקרב משתמשים ודחיית גיל קבלת ההחלטה אם להשתמש או לא. המסר שלנו הוא - לא.

  • התפקיד שלכם הוא להסביר, לתווך את המידע, לשאול את השאלות ולאפשר להם לעשות את הבחירות שלהם.

  • הפרידו בין שימוש מבוגרים לשימוש מתבגרים. המוח ממשיך להתפתח עד סביבות גיל 24 ולכן הנזק שמריחואנה עושה למוח שעדיין לא סיים את התפתחותו שונה משמעותית מההשפעות שלה על מוח של אדם בוגר. לא סתם, גם במדינות אשר המריחואנה חוקית בהן, היא לעולם לא חוקית לבני נוער (וברוב מדינות העולם בני נוער מוגדרים עד גיל 21 ולא עד גיל 18 כמו בארץ בגלל הגיוס לצבא).

  • הסבירו על ההבדל בין החומר הפעיל במריחואנה שבשימוש חברתי (THC) לבין החומר הפעיל במריחואנה רפואית (CBD). אלה שני חומרים שונים עם השפעות שונות. לכן הטיעון "אבל יש מריחואנה רפואית" הוא לא רלוונטי לגבי מעשנים חברתיים.

  • הדגישו כי מטרתכם לתת מידע מבוסס מחקר על מנת לאפשר למתבגרים לעשות בחירות והחלטות מבוססות ידע. ספקו להם את המידע הרלוונטי:

  1. מעשני מריחואנה לפני גיל 18 מכפילים את הסיכון להתפרצות של התקפים פסיכוטיים ומחלות נפש כגון סכיזופרניה (בממוצע 2.5 אנשים ביום במדינת ישראל מתפרץ אצלם התקף פסיכוטי כתוצאה משימוש במריחואנה)

  2. מריחואנה יוצרת תלות פסיכולוגית (כמעט ולא פיזית). 1 מכל 11 מבוגרים מתמכר לעומת 1 מכל 6 בני נוער שעישן פעם בשבוע ו - 1 מכל 3 שעישן כל יום.

  3. עישון קבוע בגיל ההתבגרות פוגע בהתפתחות המוח ומביא לירידה של עד 8 נקודות ב-IQ לצמיתות (רוב האנשים לא רוצים להיות יותר טיפשים מבחירה). הפגיעה היא ביכולות למידה, זיכרון, שליפת מידע. ממוצע הציונים של מעשני מריחואנה נמוך ב- 10 נקודות משל בני נוער שלא מעשנים.

  4. מריחואנה בגיל ההתבגרות מעלה את הסיכוי לדיכאון בהמשך החיים ומורידה את שביעות הרצון הכללית מהחיים

  • הסבירו מהי "אי הפללה"

  • חישבו איתם בחלופות להתמודד עם מצבי חיים מורכבים, בדידות וריקנות וכיצד הם יכולים להתגבש כקבוצה אשר נמנעת משימוש (מתוך הבנה שליחיד הרבה יותר קשה להימנע כשסביבתו מעשנת).

  • המשיכו ללמוד ולהתעדכן בנושא כדי להישאר רלוונטיים.


זיכרו שלא מדובר בשיחה חד פעמית אבל בשיח קבוע שחשוב לנהל בנושא זה כמו בכל נושא.


להזמנת פוסטר המכיל הסברים לבני נוער וצוותים בנושא קנאביס לחצו כאן








bottom of page