top of page

איך הפכו הכיתות לתוכניות ראליטי

לכתבה המלאה בחדשות 12: https://www.youtube.com/watch?v=rE_fccWIYlQ

בנוסף לגלילת (feed) הסרטונים בטיקטוק קיימת גם אופציית שידור חי (live) באמצעותו ניתן להפעיל את המצלמה

ולשדר לכל מי שצופה באותו הרגע. לא ניתן לסנן את הצופים אך ניתן לחסום צופים ספציפיים. בכניסה לשידור מודגש שוב ששידורים חיים מיועדים לבני 18 ומעלה אך זה לרוב לא מעניין את המשתמשים הצעירים.

הלייב מאפשר גם לתגמל את היוצר בכסף אמיתי. ניתן לרכוש מתנות בסכומים שונים ולשלוח אותם ליוצר. המתנות מתורגמות בחשבונות לכסף.

בעוד רוב המורים אוסרים על שימוש בטלפון בזמן השיעור, הלייב הוא נסתר מהעין ולכן אף אחד מהמורים שדיברתי איתם לא ידע מה זה לייבים בטיקטוק או האמין שזה קורה בכיתה שלו. אולם, כמעט בכל כיתה היום יהיו תלמידים שבזמן השיעור מעמידים את הטלפון מולם ומשדרים ממנו לכל מי שמעוניין לצפות (ומדובר על בין עשרות למאות צופים). מול המצלמה התלמיד הוא הכוכב, צובר עוקבים, מגיב לתגובות ואף משחק עם תלמידים מבתי ספר אחרים וכאמור גם מתוגמל כספית (ב


סכומים שיכולים גם להגיע למאות שקלים ביום). אין מורה שיכול להתחרות מול הריגוש שזה מספק.

צפיתי בעשרות לייבים משיעורים בשבוע האחרון. מאחורי המסך יושבות תלמידות בנות 14-15 עם חולצת בית ספר גלויה (כלומר ניתן להגיע למקום בו הן נמצאות) ובצד השני עשרות גברים מבוגרים אשר משתפים אותן בבוטות וגסות בפנטזיות המיניות שלהם ומעודדים אותן לפלרטט עם המצלמה תמורת תשלום. הן עושות עיניים, מוציאות לשון, חושפות כתף, מתאפרות ומציגות את גופן וכל זה בזמן השיעור בנוכחות המורה שלא מבינה במה מדובר. המצלמה מולם, הם לא צריכים אפילו לגעת בטלפון ולכן נראה שלא נעשה בו שימוש. היו לייבים שבהם קיבלו התלמידים "הוראות בימוי" מהעוקבים על מנת ליצור פרובוקציה בשיעור, אחרים אשר פתרו מבחן בשידור חי ונעזרו בצופים לקבלת התשובות, ראיתי תלמידות אשר משתפות בשיגרת הטיפוח שלהן, וכאלה אשר העבירו פרשנות וחוות דעת על המורה שמדברת ברקע. תלמידים שיתפו את חבריהם בכיתה בהערות נבזיות ששיגרו לעברם הצופים ועוד ועוד. הכל כדי לצבור עוקבים ולקבל לייקים, אהדה, וכאמור גם תשלום.


הכיתה הפכה למקום מאוד לא בטוח עבור התלמידים. גם עבור אלה אשר משדרים בלייב וחשופים להטרדות מיניות וגם עבור אלה שיודעים שכל דבר בכיתה משודר בלייב ולכן נמנעים מלהשתתף בשיעור כדי לא לעשות פדיחות. ברקע המורה מדברת ונראה שאף אחד לא באמת מקשיב ושלעיתים גם היא כבר ויתרה על הניסיון להיות רלוונטית..

אין מחקר שהוכיח שנוכחות של טלפונים בשיעורים מקדמת למידה או רווחה רגשית. להיפך. המחקרים השונים מראים בעיקר פגיעה ונסיגה ביכולות הלימודיות והחברתיות. והנה עוד עדות לכך.

bottom of page