top of page

שימו את התלמידים תחילה

פורסם ב - The Guardian הבריטי

דו"ח חדש של האו"ם ממליץ לאסור על שימוש בסמארטפונים בבתי הספר על מנת להתמודד עם הסחות, לשפר למידה ולהגן על ילדים מפני בריונות ברשת.

אונסקו, סוכנות החינוך, מדע ותרבות של האו"ם מציגה מחקרים המראים שלשימוש מוגזם בטלפון יש קשר לפגיעה בהישגים הלימודיים ולרמות גבוהות של זמן מסך יש השפעות שליליות על היציבות הרגשית של ילדים.

הקריאה הזאת לאיסור שימוש בסמארטפונים שולחת מסר ברור שטכנולוגיה דיגיטלית בכלל, כולל אינטליגנציה מלאכותית, צריכה להיות כפופה לחזון חינוכי ממוקד אדם ולעולם לא להוות תחליף לאינטראקציה פנים אל פנים עם מורים.

אונסקו הזהירה קובעי מדיניות מאימוץ נטול מחשבה של טכנולוגיה דיגיטלית וטענה שההנחה להשפעה חיובית על תוצרי למידה ויעילות כלכלית היא מופרזת ושחדש זה לא תמיד יותר טוב. "לא כל שינוי מכיל בתוכו קידמה. רק מכיון שאפשר לעשות משהו לא אומר שצריך לעשות אותו" הם סיכמו.

ככל שהלמידה עוברת להיות מקוונת, בייחוד באוניברסיטאות, דוחקת אונסקו בקובעי מדיניות לא להזניח את הממד החברתי של החינוך בו תלמידים זוכים ללמידה פנים אל פנים. "אלה אשר מעודדים יותר ויותר אינדיבידואליות עלולים לפספס את מהות החינוך" הם כתבו.

"המהפכה הדיגיטלית טומנת בחובה פוטנציאל רב, אך כמו שקיימים אזהרות לגבי הצורך ברגולציה חברתית, יש לתת את אותה תשומת הלב גם לאופן השימוש בה בחינוך" אומרת מנכ"לית אונסקו, אוודרי אזולאי.

היא הוסיפה: "השימוש בו חייב להיות עבור חוויות למידה משופרות ועבור הרווחה הרגשית של מורים ותלמידים, ולא לרעתם. שימו את צרכיי התלמידים תחילה ותימכו במורים. קשרים מקוונים הם לא תחליף לקשרים אנושיים."

בדו"ח נכתב שעל מדינות לוודא שיש להם מטרות וכללים ברורים כדי להבטיח שימוש חיובי בטכנולוגיה דיגטלית בחינוך ולא ליצור נזק לבריאות התלמידים וברמה כללית יותר לדמוקרטיה ולזכויות אדם, לדוגמא, באמצעות חדירה לפרטיות ותידלוק שנאה ברשת.

שימוש מוגזם ולא מותאם של תלמידים בטכנולוגיה בכיתה ובבית, בין אם זה סמארטפונים, טבלטים או לפטופים (מחשבים ניידים), יכולה להסיח, להפריע ולהשפיע לרעה על הלמידה. הם ציטטו נתונים מהערכות בינלאומיות רחבות היקף אשר הצביעו על "קשר שלילי" בין שימוש מוגזם בטכנולוגיה דיגיטלית לבין ביצועים של תלמידים.

למרות שלטכנולוגיה פוטנציאל לפתוח אפשרויות למידה למיליונים, היתרונות לא מתחלקות באופן שווה, כך שאנשים עניים רבים מרחבי העולם ממודרים.

יש מעט מחקרים מתוקפים אשר מראים שטכנולוגיה דיגיטלית תורמת לחינוך. ע"פ הדו"ח רוב המחקרים הקיימים מומנו ע"י חברות חינוך פרטיות שרצו למכור מוצרי למידה דיגיטליים. מידת ההשפעה של חברות אלה על מדיניות חינוכית בעולם היא סיבה לדאגה, הם הוסיפו.

מדינות מתעוררות ומבינות את חשיבות שימת התלמידים תחילה כאשר מדובר בטכנולוגיה דיגיטלית. הם ציטטו את סין, אשר מציבה גבולות לשימוש במכשירים דיגיטליים ככלים ללמידה והגבילה אותם ל - 30% מסך זמן ההוראה.

אונסקו קיבלו את העובדה שלמידה מקוונת מנעה מהחינוך להתפוגג בתקופה שבה בתי ספר נסגרו בגלל סגרי הקורונה. הם העריכו שיותר ממיליארד תלמידים ברחבי העולם עברו ללמידה מקוונת בתקופת המגפה - אך הוסיפו שמיליוני תלמידים עניים ללא גישה לאינטרנט נשארו בחוץ.

בהתבסס על בחינה של 200 מערכות חינוך ברחבי העולם, אונסקו מעריכה שאחת מתוך ארבע מדינות אוסרת על שימוש בסמאטרפונים בביה"ס באמצעות הנחיה או חקיקה. זה כולל את צרפת, אשר הציגה מדיניות ב - 2018 והולנד אשר יחילו חקיקה מ - 2024. בחודש שעבר אמר שר החינוך ההולנדי: "לתלמידים צריכה להיות את האפשרות להתרכז וצריך לתת להם את ההזדמנות ללמידה איכותית. טלפונים ניידים מפריעים. אנחנו צריכים להגן על התלמידים מפניהם".

בבריטניה, שר החינוך לשעבר קרא לאיסור שימוש בטלפונים בביה"ס בשנת 2021 כחלק מהירידה החמורה במשמעת אך איגודי החינוך ביטלו את קריאתו בטענה שיש להם מדיניות שימוש בטלפונים כבר שנים.


לקריאת המאמר ב - The Guardian


bottom of page