top of page

משחקי וידאו - כל מה שהורים צריכים לדעת



ב – 2013 האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי (APA) כלל במדריך ה – DSM 5 בסעיף המוכר כ"מצבים להמשך מחקר" את הפרעת משחקי האינטרנט (Internet gaming disorder) כ"שימוש מתמיד, חוזר ונשנה באינטרנט כדי לשחק, לעיתים קרובות עם שחקנים נוספים, המוביל למצבים קליניים משמעותיים של ירידת ערך ומצוקה..."

הקריטריונים הנכללים בהפרעת משחקי אינטרנט (IGD) כוללים:

  • עיסוק רב באינטרנט ובמשחקי וידאו

  • עלייה בתסמינים של עצבנות, חרדה ועצבות

  • עלייה ברמה וסוג השימוש במשחקים כדי להשיג שביעות רצון

  • איבוד עניין בתחביבים קודמים ובילויים מלבד כאלה המערבים שימוש באינטרנט

  • המשך שימוש למרות בעיות נפשיות, חברתיות ופיזיות הנובעות משימוש מוגזם

  • רמייה או שימוש בשקרים לגבי זמן המשחק

  • שימוש באינטרנט לצרכיי בריחה או הקלה של מצבי רוח שליליים (דוג': תחושות חוסר אונים, אשמה, חרדה, מתח, דאגות)

  • אובדן או סיכון של מערכות יחסים משמעותיות, עבודה או לימודים

ב- 2015, איגוד הפסיכולוגים האמריקאי (APA) הוציא דו"ח המסכם סקירה מקיפה של המחקרים אחרונים בנושא משחקים אלימים: "המחקר מציג קשר עקבי בין משחקי וידאו אלימים והתנהגות אלימה, אגרסיביות ופגיעה במיומנויות חברתיות, אמפתיה ורגישות לתוקפנות".

מטרתו של טור זה הוא לסקור את משחקי הוידאו הפופולריים היום בקרב ילדים. לגבי כל משחק מצוין הגיל המומלץ, תיאור כללי, הפלטפורמות בהם ניתן לשחק, תכולות מרכזיות ומידע רלוונטי להורים לגבי המשחק.

באופן כללי, מומלץ להורים לבצע היכרות ובקרה מוקדמת על כל משחקי הוידאו שהילדים משחקים בהם על מנת להחליט האם המשחק מתאים לגיל, לשלב ההתפתחותי של הילד ולערכים המשפחתיים.

 

Overwatch

גיל מומלץ: 13+

פנטזיה, ירי ואלימות, צ'ט פתוח

(Mac, PlayStation 4, Windows, Xbox one (2016

מה הורים צריכים לדעת

משחק אונליין מרובה שחקנים מבוסס על עבודה בצוותים. 2 צוותים של 6 שחקנים נלחמים אחד בשני במספר סוגים של משחקים. ילדים יכולים לשחק עם אנשים שהם מכירים או עם זרים. מתקיימות שיחות לא מבוקרות (ללא בקרה על מה הילדים שומעים) ולכן המשחק אינו מתאים לילדים מתחת לגיל 13. השחקנים נלחמים עם מגוון כלי נשק. למרות שאלימות היא חלק גדול מהמשחק, יש מעט דם שנשפך. את הבסיס קל ללמוד אולם מגוון הדמויות הרחב במשחק והיכולות השונות מוסיפות לחוויה ממד של מורכבות. במשחק עצמו אין ניבולי פה אך השחקנים נחשפים אליהם בצ'טים עם המשתתפים האחרים. במשחק יש אפשרות לרכוש מוצרים כמו משחקים, לבוש, ספרים ועוד. דמויות נשיות מסויימות לובשות לבוש חושפני ודמות אחת מוצגת באופן קבוע מעשנת סיגריה.

 

(Grand Theft Auto V (GTA

גיל מומלץ: 17+

פשע, אלימות, מין, סמים, אלכוהול

(PlayStation 3, Windows, Xbox 360 (2013

מה הורים צריכים לדעת

משחק שופע באלימות כנופיות, ערום, שפה בוטה מאוד, שימוש באלכוהול וסמים. המשתתפים משחקים עבריינים קשוחים, הורגים גנסטרים, שוטרים ואזרחים תמימים תוך שימוש בכלי נשק ורכבים ותכנון פשעים וסצנות עינויים קשות. נשים נתפסות לרוב כאובייקטים מיניים, עם מועדון חשפנות המאפשר לשחקנים לגעת בגופות החשופות, אשר רוקדות בעירום מהמתניים ומעלה. השחקנים יכולים לגרום לדמויות שלהם לצרוך זנות, להשתמש במריחואנה, לשתות אלכוהול וכך לשנות את התפיסה שלהם את המציאות. אף אחד מהשחקנים הראשיים לא מהווה מודל חיובי לחיקוי. כולם הם עבריינים החושבים על עצמם תחילה ולעיתים רחוקות על אחרים.

 

Clash Royale

גיל מומלץ: 12+

פנטזיה, מצוייר

(PlayStation 3, Windows, Xbox 360 (2013

מה הורים צריכים לדעת

משחק הגנה על מגדל אשר מזמין לקרב שחקנים אחד נגד השני לקרב מצוייר בסגנון ימי הביניים. קשה לשחק את המשחק ללא סבלנות רבה או כסף אמיתי מכיוון שתגמולים ושדרוגים מצריכים זמן רב או כסף כדי לפתוח את האפשרות. קיים צ'ט לא מבוקר המאפשר לשחקנים לתקשר עם שחקנים אחרים מרחבי העולם. הצ'ט מכיל קללות רבות ושיתוף של מידע אישי. מומלץ לקרוא את מדיניות הפרטיות של המשחק כדי להבין איזה סוג של מידע נאסף ומשותף עם המפתחים.

 

Minecraft

גיל מומלץ: 8+

משחק בסגנון ארגז חול המעודד יצירתיות

(PlayStation, Windows, Xbox, Linux, Mac, Nintendo (2011

מה הורים צריכים לדעת

השחקנים חוקרים את העולם ומשתמשים באבני בנייה כדי ליצור כמעט כל דבר שניתן לדמיין. כלומר, גם שחקנים אחרים יכולים ליצור כל דבר שהם מדמיינים. זה יכול להוביל לשחקנים צעירים הנתקלים בתוכן לא מותאם בזמן שהם חוקרים עולמות רנדומליים הקיימים אונליין. המשחק פשוט למדי ללמידה אבל הופך למסובך מעט כאשר יש צורך לבנות מבנים מורכבים יותר. הפופולריות של המשחק הובילה לשורה של תוכנות הניתנות להורדה ולהלבשה על המשחק המקורי כמו תכונה שנקראת sexmod (כשמו כן הוא) ועוד.

 

Fortnite

גיל מומלץ: 12+

משחק פעולה פנטסטי המשלב אלימות וחשיבה אסטרטגית

(PlayStation 4, Windows, Xbox one, Mac (2017

מה הורים צריכים לדעת

משחק הישרדות. השחקנים משתמשים בחשיבה אסטרטגית, יצירתיות ותכנון כדי לבנות מבצרים תוך כדי עבודה עם חברי צוות על מנת להגן על ניצולים וחפצים ממפלצות. המשחק הוא בסגנון קריקטוריסטי, והאלימות ללא דם או פירוט יתר. המשחק מעודד משתתפים לרכישות נוספת, אולם הן לא נדרשות לצורך המשחק. למרות שהמשחק לא מציג ניבולי פה, גרסת האונליין שלו חושפת שחקנים צעירים לשפה בוטה מזרים אקראיים באמצעות צ'ט כתוב או קולי. כמו כן, קיימת גרסת חינם במצב מרובה שחקנים הקרויה Battle Royale ותומכת בקרבות של עד 100 שחקנים הנלחמים אחד בשני עד השחקן האחרון שנשאר בחיים.

 

Pokemon Go

גיל מומלץ: 12+

משחק עם רמת ריגוש גבוהה לצד פעילות פיזית המלווה בבעיות פרטיות ובטיחות

(Android, iOS (2016

מה הורים צריכים לדעת

המשחק דורש חיבור לאינטרנט ויכולת זיהוי מיקום. המשחק משלב מציאות רבודה בסביבה אמיתית ובאופן אינטראקטיבי. קיים סיכון לחבלות פיזיות כתוצאה מהסחת דעת, ניווט לאזורים לא בטוחים או שטחים פרטיים או הפיכה למטרה להטרדה או שוד (דברים שקרו כבר בעולם). מיקום השחקנים נמצא במעקב ונשמר. המשחק גומר את הסוללה במהירות. שותפות עם מותגים מובילה את השחקנים לחנויות המעודדות רכישות. שם, כתובת מייל, גיל ומיקום נאסף ונשמר. ילדים חברים בקבוצות ווטסאפ אזוריות עם מבוגרים המעדכנים אותם על הימצאות של פוקימונים בנקודות שונות בעיר. לעיתים אף פוגשים אותם שם.

 

Mortal Kombat

גיל מומלץ: 17+

משחק רווי דם

(PlayStation 3, Xbox 360(2011

מה הורים צריכים לדעת

במשחק ניתן לבצע מהלכים קיצוניים כמו עקירה של עמוד השדרה של שחקן אחר, קריעת הגופה, דקירה בחפצים שונים. בניגוד לגרסאות הקודמות, הגרסה הנוכחית היא ברמת HD 3D עם תכונת רנטגן המאפשרת לראות את התוצאות של האלימות שלך על האיברים הפנימיים של הצד השני תוך כדי ביצוע הפעולות. קיים גם עירום חלק (נשים אשר נלחמות חצי ערומות) וניבולי פה.

 

FIFA 18

גיל מומלץ: 7+

משחק כדורגל מצויין

(2017) PlayStation, Xbox 360, Nintendo, Windows

מה הורים צריכים לדעת

משחק סימולציית כדורגל. אין תוכן לא הולם, אולם השחקנים יכולים לדבר בחופשיות (גם עם זרים) כאשר משחקים נגד שחקנים אנושיים אחרים אונליין. השחקנים נחשפים להרבה לוגואים של חברות מסחריות באיצטדיון ויכולים להוציא כסף אמיתי על מנת לרכוש שחקנים לקבוצות שלהם.

 

Call Of Duty

גיל מומלץ: 16+

יריות

(PlayStation 4, Xbox one , Windows (2017

מה הורים צריכים לדעת

משחק אלים בו השחקן הוא היורה. עושה שימוש במגוון רובים, רימונים, חפצים חדים וכלי רכב. על השחקנים להרוג הרבה אויבים, זומבים וכלבים. במהלך היריות נשפך דם רב ומוצגים תיאורים גרפיים. שחקנים מתוגמלים על ביצוע פעולות הירואיות כמו אי הריגת אויב שנכנע. הדיאלוגים כוללים קללות. הדמויות מוצגות בשתיית אלכוהול ודמות אחת מוצגת שיכורה.

חלק מהמידע במאמר זה מבוסס על Common Sense Media

www.commonsense.org


bottom of page