top of page

אי אפשר לעמוד בפניו - על התמכרות לאינטרנט



סטיב ג'ובס, ממציא האייפד אסר על ילדיו להשתמש במכשיר. אוון וויליאמס, המפתח של טוויטר,

רכש מאות ספרים לילדיו אבל סירב לתת להם סמארטפון: "בגלל שראינו את הסכנות של הטכנולוגיה מיד ראשונה".

הסביבה והנסיבות של העידן הדיגיטלי מסייעות הרבה יותר להתמכרות מאשר כל דבר שבני אדם חוו אי פעם בהיסטוריה. בשנות ה - 60 היu לנו סיגריות, אלכוהול וסמים שהיו יקרים ופחות נגישים. ב - 2017 יש לנו פייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ'ט, פורנו, דוא"ל, קניות ברשת, משחקים והימורים.

טכנולוגיה היא לא טובה או רעה מבחינה מוסרית עד שהיא מונעת ע"י תאגידי ענק אשר מעצבים אותה עבור צריכה המונית.

התנהגות ממכת מורכבת מחמישה אלמנטים:

  1. מטרות משכנעות שהן ממש לפני השגה (עליית שלב במשחק)

  2. משוב לא צפוי שלא ניתן לעמוד בפניו (לייק)

  3. תחושה מצטברת של התקדמות ושיפור

  4. משימות שהופכות אט אט לקשות יותר

  5. מתח לא פתור אשר דורש פירוק

אינסטגרם ממכרת כי חלק מהתמונות מושכות הרבה לייקים וחלק פחות. משתמשים רודפים אחרי הדבר הבא שיביא להם לייקים, מעלים תמונה אחרי תמונה וחוזרים שוב ושוב כדי לתמוך בחבריהם. גיימרים משחקים ימים שלמים כי הם מונעים לסיים משימות ומכיוון שהם יצרו קשרים חברתיים חזקים עם שחקנים אחרים (לעיתים מבוגרים מהם משמעותית).

התמכרויות הן הרסניות מכיוון שהן דוחקות החוצה עיסוקים אחרים כמו עבודה, משחק, הגיינה בסיסית ואינטראקציות חברתיות. הבשורות הטובות - ניתן להיגמל.

מספר דוגמאות להשפעות המסכים:

זוגות התבקשו לדון במשהו שקרה להם בחודש האחרון. ליד חלקם הונח טלפון (ללא שימוש בו) וליד חלקם החליפה מחברת את הטלפון. הראשונים תיארו את היחסים שנוצרו כבעלי איכות נמוכה יותר ואת הפרטנרים שלהם כפחות אמפתיים ואמינים.

המשחק World of Warcraft הוא אחד המשחקים הממכרים בעולם. זהו משחק תפקידים אונליין. שחקנים רבים בונים ביחד גילדות. קשה לישון בלילה כשאתה יודע ששלושה מחברי הגילדה שלך בלונדון, מקסיקו והונגקונג נמצאים בקווסט בלעדיך.

אנשים אשר עונדים שעוני אימונים נלכדים במעגל מתדרדר. 10,000 צעדים היו סטנדרט טוב בשבוע שעבר, אבל השבוע אני כבר צריך להגיע ל 11,000 וכן הלאה.

הורים לילדים צעירים עושים נזק כאשר הם בודקים כל הזמן את הטלפון. תינוקות עוקבים באופן אינסטינקטיבי אחר המבט של ההורה. הורים מוסחים יוצרים ילדים מוסחים. היכולת של ילדים לשמור על קשב ידועה כמנבא הצלחה בתחומים אחרים כמו רכישת שפה, פיתרון בעיות ועוד.

בני אדם לומדים אמפתיה והבנה ע"י התבוננות על האופן שבו הפעולות שלהם משפיעות על אחרים. יש ירידה הדרגתית באמפתיה בקרב סטודנטים לאורך השנים.

המחלה המודרנית שמשפעיה על 2/3 מהאנשים, היא מחסור בשינה עם מגוון סימפטומים של מחלות לב, שינויים במצב רוח, פגיעה במערכת החיסונים, סוגים שונים של סרטן ועוד. שכיחות המחלה עולה עם השימוש במסכים ומכשירים אשר מפיצים אור ופוגעים בשעות השינה ובאיכותה.

אך יש תקווה - במחנה קיץ בשנת 2012, 15 ילדים יצאו לשבוע ללא טלפונים ומסכים. הם טיילו, למדו לנווט ולבשל. בתחילת המחנה ענו על שאלון בו היו צריכים לפרש מצב רגשי של זרים ע"פ תמונות וקולות. הם טעו ב 14 מתוך 84. לאחר שבוע ללא מסכים שיעור הטעויות ירד בשליש.

אז מה עושים

  1. עד גיל שנתיים לא חושפים ילדים למסכים בכלל. זה הזמן שנוצר הדפוס שבו הילדים ייצרו קשר עם העולם. עד גיל 5 חצי שעה ביום רק בטלוויזיה (לא מדיה אינטראקטיבית). עד גיל 12 שעה ביום כולל מדיה אינטראקטיבית. עד גיל 18 עד שעתיים ביום.

  2. על ההורים לעודד את הילדים לחבר את מה שהם רואים על המסך להתנסות בעולם האמיתי. דוג': אם אפליקציה מבקשת מילד למיין בלוקים צבעוניים, הורה יבקש מהילד לתייג את צבע הבגדים או למיין כביסה ביחד.

  3. חיבור פעיל עדיף על צפייה סבילה. תכניות אטיות כמו רחוב סומסום מעודדות השתתפות וחיבור ולכן עדיפות על תכניות מהירות כמו בוב ספוג.

  4. ילדים אשר צופים בסיפור מתפתח, רצוי שיסבירו מה הם חושבים שהדבר הבא שיקרה, יצביעו ויזהו דמויות על המסך.

  5. המסך הוא לא בייביסיטר - הוא לא מוקרן כמוזיקת רקע. לא אוכלים, קוראים, עושים שיעורים, נרדמים ומשוחחים מול המסך. החליפו את זה במוזיקת רקע.

  6. הימנעות לא עוזרת - על המסכים להיות במקום עם נגישות נמוכה.

  7. החליפו את הטלפון בשעון מעורר ולכו לישון איתו.

זכרו - בניגוד להרואין אשר על הנגמל ללמוד לחיות בלעדיו, אנחנו צריכים ללמוד לצד המסכים כי הם תמיד יהיו שם.

הקליקו כאן לקביעת פגישה בנושא ניהול בריא של המרחב הטכנולוגי בבית


bottom of page