top of page

מה הורים צריכים לדעת על האינסטגרם



בסיומה של הרצאה אשר העברתי לאנשי מקצוע בתחום החינוך, ניגשה אמא (אשר במקצועה היא מורה) וסיפרה לי שמיד בתום ההרצאה נכנסה לאינסגרם ודפדפה בתמונות אשר ביתה בת ה - 14 העלתה. כך גילתה, שכפי שנאמר בהרצאה, ככל שהתמונה חושפנית יותר, כמות ה"לייקים" אשר הבת קיבלה, גדולה יותר.

אם יש לכם מתבגרים בבית, הסיכוי גבוה מאוד שיש להם חשבון באינסטגרם. על מנת לפתוח חשבון באינסטגרם עליך להיות לפחות בן 13 אך מכיוון שקל מאוד לזייף את הגיל, אל תניחו שלילד שלכם עדיין אין חשבון שם. תמונות "סלפי" פופולריות בקרב כל המתבגרים אך מתקיימת חלוקה ג'נדריאלית כאשר מדובר בתמונות אחרות: בנים יעלו יותר תמונות הקשורות בספורט בעוד בנות יעדיפו תמונות של חברים, אוכל, חופשות ובעלי חיים. וכמו רוב הרשתות החברתיות, אינסטגרם הוא יותר "עניין של בנות"

על מה הדאגה?

באינסטגרם הילדים רוכשים קהל לתמונותיהם, והם בד"כ רוצים להרשים את הקהל הזה. אינסטגרם הוא דרך להעריך מי החברים שלך ומה מדד הפופולריות שלך והערך העצמי שלך. לדוגמא, אם ילדה מעלה סלפי ולא מקבלת "לייקים" כפי שציפתה, היא עשויה להתחיל לדאוג לגבי המראה שלה. הערה על תמונה יכולה להתפרש כמצחיקה או סרקסיטית, תלוי מי קורא אותה.

ילדים גם עשויים לנטות להתנהגות פסיבית-אגרסיבית כמו העלאת תמונה ממסיבה שהחברה לא הוזמנה אליה, לחתוך אותה מתוך תמונה קבוצתית, לתייג את כולם חוץ ממנה. אף אחד לא צריך לציין את שם הילדה שממנה מתעלמים, מכיוון שכולם, כולל היא, יכולים לראות ש"הוציאו אותה מהתמונה". מכיוון שאינסטגרם היא פלטפורמה ויזואלית ולא מילולית, ילדים מוצאים דרכים יצירתיות להרגיז אנשים באופן שהורים לא תמיד מודעים אליהם.

איך אפשר להגן על הילד שלך?

  • באופן כללי, כאשר נותנים למתבגר טלפון חכם, מומלץ מראש לחתום על חוזה אשר נכתב ביחד ובו כללי השימוש בטלפון

  • עבור מתבגר בחטיבת הביניים יש להתנות את השימוש בקבלת שם המשתמש והסיסמה ולבצע בקרה משותפת (עם הילד) אחת לשבוע לצורך מעבר על התכנים המועלים באפליקציה

  • עבור תיכוניסטים, העניין הופך למורכב יותר. כאן מומלץ להיות חונך ולא דיקטטור - שוחחו על משמעות ה"לייקים", על העובדה שהם לא מגדירים ערך עצמי, על משמעות החמלה והאמפתיה כלפי משתמשים אחרים ברשת

  • וודאו שהחשבון של ילדכם נמצא על מצב "פרטי" אשר חוסם את האפשרות לראות את התמונות מהקהל הרחב (מלבד אלא אשר אושרו על ידו)

  • וודאו שהילד כיבה את האפשרות לזהות את המיקום שבו הועלתה התמונה.

  • פתחו גם אתם חשבון באינסטרגם על מנת להכיר את הסביבה החברתית בה הילד מבלה. עשיתם את זה כשהילד הלך לגן, אתם מגיעים מספר פעמים בשנה לבית הספר. האינסגטרם הוא מקום בילוי כמו כל מקום אחר וחשוב שתהיה שם.


bottom of page