top of page

האם אפשר להשתכר דרך האינסטגרם?



הילדים בבית, ואתם רגועים. הם מבלים שעות מול המסך, נמצאים קרוב ולא משוטטים בחוץ, חשופים לסיכונים. אם זה מה שאתם אומרים לעצמכם, כדאי שתחשבו שוב. ברשתות החברתיות (אינסטגרם, פייסבוק, ווטסאפ ועוד) הילדים שלנו חשופים לאינספור מסרים, אם בתמונות, באמירות או אפילו בפרסומות. מסרים אלה, בין היתר, עשויים לעודד שתיית אלכוהול עד שכרות ואף שימוש בסמים. בכתבה לפניכם, טיפים לחיזוק הבקרה ההורית בעולם הווירטואלי.

במפגשים עם הורים ומתבגרים אני שומע רבות את עמדת ההורים לפיה, "עדיף שהילדים יבלו מול המחשב מאשר ברחוב. ככה הם לפחות בבית, במקום בטוח". לא מזמן, במפגש עם תלמידי כיתה י' בתיכון בת"א, טענו בני הנוער, שתפקיד ההורים, בין היתר, הוא להציב גבולות. כאשר ביררתי עימם האם מדובר גם בגבולות בנושא שעות ומקומות בילוי, ענו רוב התלמידים, שכן. המשכתי ושאלתי האם גם צריך להגביל את שעות הפעילות באינסטגרם. על כך התשובה היתה "לא" גורף בטענה "שהאינסטגרם זה לא הרחוב. ילד לא ישתה אלכוהול דרך האינסטגרם".

אכן, הטכנולוגיה הוירטואלית עדיין לא מאפשרת לנו לשתות משקאות דרך המחשב, אך האם רשתות חברתיות מעודדות בני נוער לשימוש באלכוהול וסמים?

על פי מחקר חדש שנערך מטעם המרכז הלאומי להתמכרויות ושימוש בחומרים של אוניברסיטת קולומביה, התשובה היא כן.

לשמונה מכל עשרה בני נוער יש פרופיל ברשת חברתית. ביום ממוצע, כ - 70% מבני הנוער מבלים בין דקה או שתיים עד שעות באחת הרשתות.

המחקר גילה שלמתבגרים בגילאי 12-17 המבלים ברשת חברתית על בסיס יומי, יש סיכוי גבוה פי חמישה לעשן סיגריות, סיכוי גבוה פי שלושה לשתות אלכוהול וסיכוי גבוה פי שניים לצרוך מריחואנה. לפי הממצאים, כמחצית מבני הנוער המבלים ברשת חברתית נחשפים על בסיס יום-יומי לתמונות של ילדים שיכורים, מעולפים או משתמשים בסמים. רוב בני הנוער נחשפו לראשונה לתמונות מהסוג המתואר בגיל 13.

לרשת חברתית כללים משלה - צריך להיות שם

אותם הורים הטוענים שעדיף שהילד יבלה בברשת מאשר ברחוב, לא לבד. תשעה מתוך עשרה הורים טענו שאין קשר בין היקף הזמן אותו מבלים ילדיהם ברשת חברתית לבין הסכנה של שימוש באלכוהול וסמים.

עוד מצא המחקר שבמקרים בהם ההורים לא מסכימים אחד עם השני לגבי המסר אותו הם מעבירים בנושאי אלכוהול וסמים, לילדיהם סיכוי גבוה פי שלושה להתנסות בסמים. לגבי אלכוהול הסיכוי הוא פי שניים.

האם הייתם משאירים כיתת ילדים לבד בביתכם ללא מבוגר אחראי בסביבה? כנראה שלא. אז, מדוע להשאיר אותם לבד בסביבה פרוצה ונטולת מבוגרים אחראים כמו הרשתות החברתיות?

אז מה עושים?

  • התייחסו אל הרשת החברתית כאל מגרש ללא גדר, ללא שומר סף ועם חוקים וכללים שונים ומשתנים.

  • פתחו פרופיל ברשתות החברתיות בהם ילדכם נמצאים - כשהילד היה בן 5 בדקתם את גן הילדים לפני שרשמתם אותו, בבית הספר אתם מגיעים לימי הורים ושומרים על קשר עם צוות בית הספר, ילדכם מבלה שעות בגלישות וצ'אטים וירטואליים - גם שם נוכחותכם חשובה. בין אם תהיו "חברים" של הילד בפייסבוק ובין אם לא, חשוב שתהיה לכם גישה למקום בו הוא מבלה חלק ניכר משעות הערות שלו. ידע הוא כוח - הכירו את מקומות הבילוי הוירטואליים של ילדיכם על מנת שתוכלו לשוחח עימם על כך ולהימנע מהטענה ש"אתם לא באמת יודעים מה קורה שם".

  • תרגלו "על יבש" – דברו עם הילדים על מצבים שיכולים להתרחש ברשת, שאלו שאלות וסייעו להם לפתח מודעות וחשיבה ביקורתית על הזירה הוירטואלית. לדוגמה: "מה קורה עם תמונות שמעלים לאינסטגרם?" למה לדעתך ילדים מעלים תמונות שלהם כשהם שיכורים?" "איזה תמונות אתה מעלה?" איזה תמונות לא תעלה?"

  • הגבילו את שעות הגלישה באינטרנט – אינסטגרם הוא בילוי כמו כל בילוי, וכמו שלבילוי בחוץ יש שעת התחלה ושעת סיום, כך גם לגלישה ברשת.

  • היו ברורים ועקביים במסרים ובציפיות שאותם אתם מעבירים בנושא אלכוהול וסמים. הבהירו את המשמעויות ואכפו אותם. בחיים יש תוצאות למעשים, וזה שיעור חשוב לילדיכם. אם סיכמתם שעת סיום והילד לא כיבד את ההסכם, צריכה להיות לכך תוצאה. למרות הקושי המלווה לעיתים בעימות, הטילו את הסנקציה שעליה החלטתם.

  • היו אחידים במסרים – כהורים אתם יכולים לא להסכים, אך את הדיונים עשו מאחורי הקלעים. מול הילד העבירו מסר אחיד וגבו אחד את השני. כך, תסייעו לו להפנים את המסר ולא לבלבלו עם מסרים כפולים.

  • בעזרת תקשורת פתוחה והגבלת שעות שימוש, הרשת החברתית יכולה להמשיך להיות מקום בילוי ומפגש חברתי נעים ובטוח. בטוח למתבגרים שלכם, ובטוח לכם.


bottom of page