top of page

למה חשוב לדבר על פורנו בבתי הספר?


באחד מהעיתונים בבריטניה הופיעה לאחרונה הכותרת: "מומחים טוענים: 'על מורים בביה"ס ללמד תלמידים על משמעות הפורנוגרפיה ולהסביר להם שזה לא רק רע'".


לדבר על "ג'אנק פוד" כמו לדבר על פורנו, זאת הזדמנות מצויינת ללמד את הילדים על מעגל התגמול במוח. לחלק הפרימיטיבי של המוח יש השפעה רבה וסדר העדיפויות שלו נקבע ע"י האבולוציה: לקדם את היכולות ההישרדותיות שלנו ושל המין האנושי. לכן, סוגים שונים של ג'אנק פוד וסקס מפעילים את המערכת הזאת.

המערכת הזאת היא "המצפן" הפנימי שלנו. אנו מסתמכים עליה כדי לקבל החלטות וביניהם החלטות מוסריות והחלטות על העתיד שלנו. הבנה של איך המערכת עובדת ואיך היא מסננת מידע היא הכנה מצויינת לחיים.

המוח של המתבגר

בגיל ההתבגרות מתפתחים נוירונים חדשים במוח. זה מייצר הזדמנויות ללמידה ולהתנסויות חדשות. אולם, בשנות ה - 20 המוקדמות, מעגלי נוירונים אשר לא נעשה בהם שימוש יעלמו והמעגליםאשר השתמרו יהפכו ליעילים יותר (ובכך התנהגויות אשר נרכשו במהלך גיל ההתבגרות יהיו קשות יותר לשינוי).

ילדים יכולים ללמוד איך התניה מינית עובדת, ואיך בקלות ניתן להשפיע עליה באמצעות פעילות עם רמת עוררות גבוהה (כמו פורנו). דוגמא שניתן לתת היא איך מדענים יכולים לגרום לעכברים זכרים להימשך לבני מינים באמצעות התניה של המיניות שלהם בעזרת סמים המדמים עוררות מינית.

על הילדים לדעת שהתבגרות והתניה מינית הולכים ביחד כמו איברי מין ואמצעי מניעה. בין אם הם מוכנים או לא, הם יחווטו המוח למשיכה בהתאם לגירויים המיניים שבסביבה שלהם. ואז, כשיהיו בוגרים, המוח שלהם יגביל את הגמישות של טעמם המיני.

פורנו כאימון למוח

אפשר ללמד ילדים על הסיכונים הסמויים בפורנו. פעם, לצפות בפורנו הסתכם בהצצה במגזינים בחנויות ספרים, צפייה לילית בערוצי הכבלים כמו VHS או השאלת של קלטות מחנויות להשכרת סרטי וידאו.

כיום ישנם סרטי וידאו HD של התנהגויות מיניות אשר פעם אפילו לא חלמו עליהם, וכל זה נמצא במגוון אינסופי ובחינם באתרי שיתוף הקבצים השונים. המשתמשים יכולים לפתוח מספר חלונות של פורנו קשה כך שניתן לקפוץ מריגוש לריגוש ללא הפסקה. ולבסוף יש את הסמארפונים אשר מאפשרים למשתמשים לצפות בכל מקום, בכל זמן כולל בצורה נוחה במיטה. לא צריך יותר לחכות לתוכניות בטלויזיה, מחשב פנוי בבית או לסיום יום הלימודים.

הזמינות התמידית של פיתויים מביאה עימה סכנת התמכרות. והמוח של המתבגר יותר גמיש לכך מאשר של המבוגר.

פורנו הוא בעל פוטנציאל התמכרות גבוה יותר בדיוק מאותה סיבה שסיגריות ממכרות יותר מהרואין. למרות שהרואין מציע רמה גבוהה יותר של גירוי מוחי, סיגריות (בדיוק כמו לחיצת עכבר בצפייה בפורנו) מציעות "מכות" גירוי מוחי בתדירות גבוהה יותר בכל שאיפה (כמו הקלקה). היכולת להעלות את רמת הדופמין במוח עם כל סרט חדש מגביר את סכנת ההתמכרות, מכיוון שהזרקות כרוניות של דופמין היא התמכרות קשה יותר אשר משנה את מבנה המוח.

הנורמה מול הנורמלי

הצפייה בפורנו באינטרנט הפכה לחלק מהנורמה של בני נוער עד כדי כך שצפייה עקבית נראית כמו פעילות שגרתית. זה מקשה על ילדים לראות את הנושא מנקודת מבט ביקורתית. אולם, רק בגלל ש"כולם צופים בפורנו" לא הופך את זה לחסר נזק. זכרו כמה סיגריות היו פופולריות לפי שהבינו את הסכנות שבהן.

משתמשים אשר לא מבינים את הסכנות שבצפייה ממושכת בפורנו לרוב מופתעים כאשר הם מפתחים סימפטומים הקשורים לפורנו כמו בעיות חברתיות, ריכוז ומוטיבציה, אובדן המשיכה לפרטנרים אמיתיים, טעמים ביזאריים בפורנו, בעיות אונות ועוד. ללא מידע כיצד שימוש יתר בפורנו יכול לגרום לבעיות אלה, ילדים אשר מפתחים את הסימפטומים האלה לעיתים חושבים שכך זה יישאר לכל החיים. עליהם לשמוע מחברים אשר הוציאו את הפורנו מהחיים שלהם וראו שינויים בסימפטומים.

מידע קריטי נוסף אשר צריך לתת לילדים הוא על סימפטומים של גמילה מפורנו: נדודי שינה, מתח, דיכאון, חוסר שקט, תנודות קיצוניות במצבי רוח, הזעה, כאבים ומעל לכל אובדן ליבידו זמני. אם הם לא יהיו מודעים לכך הם עלולים לחזור חזרה לצפייה בפורנו מתוך לחץ.

אז מה עושים

זמינות ומהירות הפורנו היום היא הזדמנות מצויינת ללמד את הילדים כיצד המכניזם של המוח פועל. חשוב ללמד אותם את הדברים הבאים:

  1. הצורך ההישרדותי הקדום מסופק היום למוח באמצעות ג'אנק פוד ופורנו

  2. בגיל ההתבגרות המוח לומד מה מגרה ומה לא מבחינה מינית. צפייה בפורנו בתדירות גבוהה וצפייה בפורנו קשה מלמדת את המוח שזה סוג הגירוי שהוא צריך ומקשה להשיג סיפוק אחר במציאות.

  3. התמכרות לפורנו היא מצב בו המוח חייב את הפורנו כדי להרגיש טוב. זהו מצב בו המשתמש צריך כל הזמן פורנו מעניין יותר וחדש יותר כדי להגיע לסיפוק ומתקשה עד לא יכול להגיע לסיפוק עם בני/בנות זוג או בלי פורנו.

  4. למדו אותם על הסימפטומים של התמכרות וגמילה מפורנו.


bottom of page