top of page

מגפת הסיגריות האלקטרוניות - איך להסביר למה לא?

עודכן: 9 במאי 2020

גם אם אתם מעשנים, סביר להניח שלא תרצו שילדיכם יעשו זאת. אך הפופולריות של סיגריות אלקטרוניות

ומאיידים למיניהם כמו ג'ול הפכו את הטיעונים הרגילים כמו "זה גורם לסרטן", "זה לא חוקי" לפחות אפקטיביים.

האתגר גדל עם מכשירי האידוי. אידוי הפך למאוד פופולרי בקרב מתבגרים ורובם חושבים שזה לא מזיק כמו עישון סיגריות. כ - 25% מהמתבגרים לומדים על האפשרות לאידוי באמצעות הרשתות החברתיות אך רובם לומדים על כך מחברים.


כך ניתן לסייע למתבגרים להתמודד עם השיווק של סיגריות, מכשירי אידוי וסיגריות אלקטרוניות:


עישון סיגריות - מתבגרים חושבים שהם מחוסנים ובני אלמוות. שתפו אותם בסטטיסטיקות על מוות מסיגריות (כל 15 שניות מת מישהו בעולם כתוצאה מנזקי העישון).

הסבירו שהניקוטין הוא הסם הכי ממכר שקיים. נחשול חולף של אנדרופינים במעגלי הגמול של המוח גורם לתחושת אופוריה קלה ומהירה בזמן שהניקוטין נספג. ניקוטין גם מעלה את רמת הדופמין במוח, אשר מחזק את הרגל העישון. כאשר עשן הסיגריות חודר לריאות, הניקוטין נספג במהירות בדם ומועבר למוח כך שרמת הניקוטין מגיעה לשיא בתוך 10 שניות מהשאיפה. אולם גם ההשפעה החריפה של הניקוטין חולפת מהר ביחד עם תחושת התגמול (דופמין). המעגל המהיר הזה גורם למעשן להמשיך לשאוף כדי לשמר את ההשפעות החיוביות של הניקוטין והופך את הגמילה לקשה יותר. מחסור בניקוטין גורם למעשן להרגיש עצבנות, תשוקה, דיכאון, מתח, קשיי ריכוז, קשיי שינה ותיאבון מוגבר. סימני הגמילה האלה מתחילים שעות אחדות לאחר הסיגריה האחרונה וכך גורמות למעשן לשוב במהירות לסיגריה הבאה. בנוסף עם כל שאיפה מכניסים לגוף כ - 7,000 כימיקלים שונים, מתוכם 350 רעילים ו - 70 מסרטנים (כגון: אצטון, אמוניה, ציאניד, נפטלין, DDT - קוטל חרקים, זפת). שאלו אותם אם היו מסכימים להכניס את החומרים האלה באופן טבעי לגוף?


עזרו להם להתנגד לגימיקים - חברות הסיגריות, אשר מודעות לכך שבשנות ה - 20 מעטים האנשים אשר יתחילו לעשן, צריכות "ללכוד" בני נוער ולכן הם משתמשות בטריקים אשר פונים אליהם.

הסבירו כיצד חברות הטבק בעיקר רוצות למכר אותך. כאשר החלה ירידה בעישון סיגריות, חברות טבק קנו את חברות האידוי כדוגמת ג'ול.


אידוי וסיגריות אלקטרוניות

שתפו בעובדות - סיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי מפחיתות את החשיפה לחלק מהכימיקלים המזיקים שבסיגריות, אבל אף אחד לא באמת יודע מה ההשפעה של המוצרים האלה על הבריאות של ילדים.

סיגריות אלקטרוניות עושות שימוש בסליל קטן אשר מתחמם ובכך מאדה את תמיסת הניקוטין והופך אותה לתרסיס. שאיפת התרסיס מאפשר למשתמשים ליהנות מאותו סיפוק שהם מקבלים מסיגריה רגילה מבלי לחשוף את עצמם לזפת אשר נוצר מהטבק בעת השריפה וגורם לסרטן.

זה גם משחרר אותם מהצורך לצאת החוצה בעת העישון או לעשן במקומות מורשים בלבד. לרוב סיגריות אלקטרוניות מכילות ניקוטין, טעם מלאכותי כלשהו ופרופלין גליקול - סירופ סינטטי אשר משתמשים בו במזון, קוסמטיקה ותרופות. אולם הוא לרוב נאכל ולא נשאף כמו בסיגריה. אף אחד עדיין לא יודע מה רמת הנזק הנגרמת בשאיפה שלו. מחקרים הראו שתוצרי לוואי של האידוי מכילים חומרים גורמי סרטן כמו פח, כרום, ניקל ומתכות אחרות אשר בריכוזים מסויימים עלולים להזיק לריאות. בגלל גודלם המזערי הם יכולים לחדור לעומק הריאה. הם עשויים לעודד אסטמה, ברונכיטיס ודלקת ריאות. אין עדיין מספיק נתונים כדי לדעת בוודאות האם סיגריות אלקטרוניות הופכות את התופעות האלה לגרועות יותר. אם כי, אלה המשתמשים בהם היום בהחלט יהפכו בעתיד לקבוצת הניסוי.

לאחרונה גם מצאו בסיגריות אלקטרוניות את החומר המסרטן פורמלדהיד והחשיפה אליו גדולה פי 15 מאשר בסיגריה רגילה. זהו גז נטול צבע אשר עושים בו שימוש בשימור גופות ובחומרי בנייה. כאשר שואפים אותו הוא מתפרק בפה, אף וגרון וחשיפה אליו הראתה קשר לסרטן דרכי הנשימה ולוקימיה.


הזכירו למתבגרים שבשנות ה - 60 היו פרסומות של רופאים אשר עודדו עישון, עד אשר התפרסמו מספיק מחקרים אשר הראו שאנשים מתים מזה.


המליצו להם לחכות עד שהמוח והגוף יסיימו להתפתח לפני שהם צורכים משהו שיכול לגרום לכל כך הרבה נזק.


חשפו אותם למספר מקרי המוות. כ - 40 מקרי מוות נגרמו בשנה האחרונה כתוצאה ממחלת ריאות הקשורה לאידוי. גיל הקורבנות נע בין 17-75 ועוד כ - 1,500 חלו כתוצאה מאידוי. רוב החולים הם צעירים.



bottom of page